top of page

Kaip pastatyti matematikos pamatus jau 5-oje klasėje?

Updated: Feb 1



Didžiausią nerimą moksleiviams kasmet kelia matematikos pasiekimų patikrinimų (standartizuotų testų, PUPP ir VBE) rezultatai. Jau kelerius metus iš eilės jie ženkliai prastėja. Ką daryti? Galbūt priežasčių ir jų sprendimo būdų verta ieškoti dar žemiausiose klasėse? Šįkart, remdamiesi COREPETITUS specialistų patirtimi, dalinamės patarimais, kaip pastatyti tinkamus matematikos pagrindus laiku.


„Taikyk mažiau, taikyk žemiau, išgerk kavos“


Viena socialinių problemų sprendimo taktika yra „taikyk mažiau, taikyk žemiau, išgerk kavos“. Kitaip tariant, siekiant išspręsti daug žmonių apimančias problemas, rekomenduojama pradėti nuo mažesnės grupės („taikyk mažiau“). Jeigu problema ryškiai matoma kuriame nors amžiaus tarpsnyje, pavyzdžiui, paauglystėje, reikėtų žvelgti į tai, ką galima padaryti vaikystėje („taikyk žemiau“). Jeigu problema kelia daug įtampos, ieškoti jos sprendimo reikėtų ramiai susitelkus, apmąstant, o ne skubotai („išgerk kavos“).


Tvirti matematikos pagrindai


Remiantis šiuo principu, matydami prastus matematikos rezultatus tarp mokinių, COREPETITUS „taiko žemiau“ ir atkreipia dėmesį į matematikos žinias jau 5-oje klasėje. Mat vyresnėse klasėse bus toliau gilinamasi į tas pačias temas, kurios pradedamos mokytis dar pradinėse ir penktojoje. Kadangi matematinės žinios per dvylika metų statomos viena ant kitos lyg konstruktoriaus kaladėlės, stabilus pagrindas itin svarbus. O penkta klasė pats metas susižiūrėti, ar pamatai išlieti tinkamai.


Motyvacija


Jeigu moksleivis jaučia matematikos baimę (kaip įveikti matematikos baimę, skaitykite čia) ir nepasitiki savo jėgomis, verta įsižiūrėti, iš kur tai kyla. Galbūt vos prieš porą metų jis nesuprato kelių esminių matematikos pamokų ir nuo to laiko matematikos rezultatai vis prastėja? O kartu mažėja ir motyvacija mokytis.


Jeigu mokinys dėl matematikos pažymių jaučia spaudimą ir iš šalies – jam matematika grūdama per prievartą – jis gali atsisakyti apskritai stengtis suprasti. Mąstyti, kad „matematika ne man ir niekada jos nesuprasiu“. Vienas iš šios problemos sprendimo būdų – asmeniniai matematikos korepetitorių užsiėmimai. „Taikydamas į mažesnę“ auditoriją, vieną mokinį, korepetitorius gali greitai perprasti, kur slypi spragos, jas padėti išsiaiškinti ir suteikti motyvacijos judėti į priekį. O mokiniui vėl suprantant einamas temas, matematika gali tapti įdomi.


Įgūdžiai, kuriuos vaikas turėtų atsinešti į penktą klasę


Tam, kad penktoje klasėje vaikas galėtų sėkmingai gilinti matematikos žinias, jis jau turi būti suformavęs tam tikrus įgūdžius.

  • Tam, kad penktokas greitai ir gerai suprastų, ko užduotis klausia, jis turi mokėti gerai skaityti.

  • Tvirtai žinoti pagrindinius matematinius veiksmus ir kokia jų esmė: kodėl vienur sudedame, kitur atimame ir pan.

  • Svarbu, kad mokinys suprastų, kam skirti kokie matavimo vienetai ir kaip jie virsta vieni kitais.

  • Mokėti daugybos lentelę, sudauginti stulpeliu, padalinti kampu, atskirti pagrindines geometrinis figūras.

  • Būti įpratęs lavinti loginį mąstymą ir pastabumą (nuo mažens spręsdamas įvairias žodines užduotis ir nesudėtingus galvosūkius).

  • Suprasti, kad mokytis reikia nuosekliai ir nuolatos, nes visos temos kiekvienoje klasėje vis kartojasi.


Svarbiausi dalykai, kuriuos reikia išmokti penktoje klasėje


COREPETITUS matematikos korepetitorių įsitikinimu, penktoje klasėje į matematiką reikėtų žiūrėti labai rimtai, nes šioje klasėje turi būti padėti ir sutvirtinti visų esminių temų pagrindai.


Penktoje klasėje itin svarbu:

  • Įtvirtinti žinias apie pagrindines geometrines figūras: trikampį, keturkampį ir kvadratą. Mat jos vyrauja daugumoje aukštesnių klasių brėžinių.

  • Gebėti paskaičiuoti plotą ir perimetrą.

  • Apskaičiuoti kampo dydį matlankiu.

  • Suprasti, kaip įvardijamas kiekvienas narys veiksme. Pavyzdžiui, sudėtyje: pirmas dėmuo, antras dėmuo ir suma. Tai itin reikalinga sprendžiant žodines užduotis ateityje.

  • Suvokti, kaip veikia trupmeniniai ir dešimtainiai skaičiai.

  • Gebėti dauginti ir dalinti skaičius su kableliais.

  • Padėti tvirtus lygčių, reiškinių ir nelygybių sprendimo pagrindus.


Kaip išlaikyti reikiamas žinias


Visgi vien susipažinti su anksčiau įvardintomis temomis penktoje klasėje nepakaks. Jeigu mokinys trokšta ateityje gerai baigti mokyklą ir turėti galimybę studijuoti ten, kur nori, visas šias žinias reikės išlaikyti savo galvoje. Kadangi kiekvienoje aukštesnėje klasėje žinios, įgytos penktoje, praplečiamos, neturint spragų kelionė iki mokyklos baigimo bus paprasta. Tačiau spragoms atsiradus, žinių pastatas gali imti virsti lyg išėmus kelias esmines konstruktoriaus kaladėles. Pagrindinis to sprendimo būdas – nuoseklus mokymasis ir kartojimas.


COREPETITUS specialistai pastebi, kad nuosekliai mokytis ir nesunkiai pakartoti padeda tinkamas užrašų vedimas (apie tai daugiau skaityti galite čia). Dar tik susipažįstant su naujomis temomis, patartina spalvotu žymekliu pasibraukti esminę teoriją. Taip bus paprasčiau ją surasti vėliau. Taip pat, matematikos korepetitoriai rekomenduoja susikurti asmeninį žinyną. Šį žinyną reikėtų vesti kasmet, pasižymint „5 klasė“, „6 klasė“ ir t. t. O jame žymėtis tiek svarbiausią teoriją, tiek tai, kurios temos yra suprantamos, o kurios sudėtingesnės. Prie sunkiau suprantamų temų rekomenduojama pasižymėti kelis teisingus sprendimo pavyzdžius. Toks žinyno vedimas padės įtvirtinti einamas temas ir kartu pamatyti realų vaizdą, ką iš tiesų reikėtų dar pasimokyti, o ką mokinys jau perprato.


Taigi, raktas į sėkmingus matematikos patikrinimų rezultatus ir gebėjimas perprasti sudėtingas matematines žinias prasideda dar 5-oje klasėje. Itin svarbu penktos klasės temas išsiaiškinti ir vėliau išlaikyti atmintyje. Jeigu matote, kad Jūsų vaikui reikalinga pagalba suprantant esminius matematikos principus, kviečiame registruotis užsiėmimams. Mes padėsime surasti spragas ir jas išspręsti individualiai prisitaikydami prie kiekvieno vaiko, stengdamiesi jį įkvėpti ir motyvuoti.




bottom of page